Plafonarea RCA, mai inutilă decât ai crede: de ce vei plăti mai mult, care sunt criteriile, tarifele de referință
În teorie, foarte mulți șoferi români și-au exprimat optimismul legat de plafonarea tarifelor RCA promisă de autorități. Din păcate, acestea nu se vor reflecta sub nicio formă în prețuri mai mici plătite de posesorii de autoturisme de pe meleaguri mioritice.
Autoritățile române, la inițiativa Guvernului, prin intermediul ASF România, au stabilit noi tarife de referință pentru piața RCA de la noi. S-a mai întâmplat asta în august 2021, dar atunci, valorile practicate au fost semnificativ mai mici decât acum. Imediat după definirea tarifelor accesibile la această adresă, urmează plafonarea tarifelor practicate de asiguratori pentru asigurarea obligatorie în limitele respective. Plafonarea va fi impusă timp de șase luni la noul nivel al tarifelor de referință. Dincolo de particularitățile tehnice și legislative din spate, un lucru este sigur. RCA-ul se va scumpi pentru toți șoferii din România, inevitabil.
Asigurările RCA, mai scumpe ca niciodată, dar acum sunt impuse de ASF
După falimentul City Insurance, a devenit evident că o creștere a tarifelor RCA era inevitabilă. Aceasta s-a și întâmplat, iar cei care și-au făcut asigurare în ianuarie 2022, au plătit aproape dublu decât ar fi plătit în urmă cu un an. Dacă acele valori ți s-au părut excepții și ai crezut că, în viitor, vor reveni la cifrele din trecut, te-ai înșelat amarnic.
Noile tarife de referință de pe piața RCA au fost calculate având în vedere datele istorice ale tuturor jucătorilor RCA referitoare la polițele de asigurare și daunele aferente perioadei de analiză dintre 1 ianuarie 2016 și 31 decembrie 2020. În mod normal, conceptul de tarif de referință nu vine sub formă de obligativitate la adresa asiguratorilor de a încheia RCA-uri la această valoare. Ele sunt doar de reper.
În 2022, însă, vorbim de o excepție. Asigurările RCA achiziționate de șoferii români, pentru următoarele șase luni, nu au voie să depășească tarifele de referință. Deși pare o veste bună, vorbim în medie de o creștere între 7,5 și 18,8%.
În practică, dacă vrei niște valori de referință, șoferii cu vârsta mai mică sau egală cu 30 de ani care dețin autovehicule cu o capacitate cilindrică mai mare 2.500 centimetri cubi (cmc), tariful RCA crește la 3.551 lei, de la 3.080 lei în august 2021, 3.032 lei în martie 2021 și 2.870 lei în aprilie 2020. În categoria 1.801 – 2.000 cmc, șoferii cu vârsta mai mică sau egală cu 30 de ani vor plăti 1.853 lei, comparativ cu 1.628 lei în august 2021, 1.605 lei în martie 2021 și 1.523 lei în aprilie 2020.
Pentru aceleași tip de vehicule, șoferii cu vârsta cuprinsă între 31 – 40 ani, tariful RCA va fi de 1.159 lei, de la 1.036 lei în august 2021, 1.031 lei în martie 2021 și 1.035 lei în aprilie 2020. Nu în ultimul rând, proprietarii de vehicule cu cilindree între 1.401 – 1.600 cmc și vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani vor achita un tarif RCA de 917 lei, față de 831 lei în august 2021, 824 lei în martie 2021 și 832 lei în aprilie 2020.